O nadleśnictwie

Nadleśnictwo Zamrzenica położone jest w północno-zachodniej części województwa kujawsko-pomorskiego na południowym skraju dużego kompleksu leśnego Borów Tucholskich. Zawiera się w trójkącie trzech miast : Tucholi, Koronowa i Świecia.

Zasoby leśne

Szatę leśną nadleśnictwa tworzą głównie bory sosnowe i mieszane. Zachowane są tu również lasy liściaste, zwłaszcza na stromych zboczach rzeki Brdy i Zalewu Koronowskiego. Lesistość terenu w zasięgu administracyjnym Nadleśnictwa Zamrzenica wynosi 30 %.

Hodowla lasu

To część działalności leśników, polegająca na wykonywaniu wszystkich prac koniecznych do założenia i pielęgnowania nowego pokolenia lasu. Hodowla lasu zaczyna się od zbioru nasion w specjalnie wybranych drzewostanach o najlepszej jakości.

Użytkowanie lasu

Pozyskanie i sprzedaż drewna prowadzone jest w oparciu o zatwierdzany przez Ministra Środowiska 10 - letni plan urządzania lasu. Miejsce i wielkość wyciętej masy drewna jest więc ściśle określona, nie ma tutaj żadnej dowolności.

Urządzanie lasu

Urządzanie lasu to część leśnej działalności polegająca na organizacji gospodarki leśnej w taki sposób, aby las spełniał wszystkie oczekiwane funkcje i realizował zaplanowane zadania.

Łowiectwo

Zasadność funkcjonowania łowiectwa jest oczywista. Zmiany środowiska w tym środowiska leśnego dokonane przez człowieka zniekształciły lub zlikwidowały naturalne mechanizmy regulacyjne w populacjach dzikich zwierząt.

Ochrona przyrody

Użytkami ekologicznymi są zasługujące na ochronę pozostałości ekosystemów, mających znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej.

Certyfikaty

Certyfikat FSC jest dokumentem stwierdzającym zgodność działań ze standardami Dobrej Gospodarki Leśnej opracowanymi przez międzynarodową organizację Forest Stewardship Council (FSC).

Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Lasy Państwowe na PRECOP

Lasy Państwowe na PRECOP

W dniach 1-2 października 2025 roku spotkamy się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, aby wspólnie porozmawiać o najważniejszych i aktualnych wyzwaniach klimatycznych i środowiskowych.

Już 1 października 2025 r. w ramach PRECOP w Katowicach Bogdan Jaroszewicz – Zastępca Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ds. Ochrony Zasobów Przyrodniczych – weźmie udział w panelu „Zarządzanie bioróżnorodnością”, podczas którego eksperci i praktycy będą rozmawiać o najważniejszych wyzwaniach w obszarze ochrony przyrody i odpowiedzialnego biznesu.

W trakcie dyskusji poruszone zostaną m.in. zagadnienia:
🔹 Jak firmy mogą skutecznie mierzyć swój wpływ na przyrodę i zasoby naturalne, wybierać lokalizacje inwestycji oraz raportować zgodnie z wymaganiami ESG, ESRS i Taksonomii UE
🔹 Przykłady projektów łagodzących negatywny wpływ działalności człowieka na bioróżnorodność
🔹 Woda jako krytyczny zasób naturalny – niezbędny do funkcjonowania ekosystemów i warunkujący bioróżnorodność
🔹 Odpowiedzialne wykorzystanie wód w gospodarce – praktyka, korzyści środowiskowe i ekonomiczno-społeczne
🔹 Bioróżnorodność jako kluczowy element strategii firm – a co, gdy „zielony świat” przegrywa z finansowym rachunkiem?

To kolejna okazja, by podzielić się doświadczeniami Lasów Państwowych w ochronie zasobów przyrodniczych i dyskutować o roli bioróżnorodności w strategiach firm.

2 października 2025 r. w ramach PRECOP, Karolina Paulewicz-Bazała, dyrektorka Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (jednostka Lasów Państwowych o zasięgu krajowym), weźmie udział w panelu „Emisje przemysłowe”, poświęconym kluczowym wyzwaniom związanym z ograniczaniem emisji w świetle dyrektyw unijnych oraz aktualnej polityki klimatycznej i celu zeroemisyjności.

W trakcie dyskusji poruszone zostaną m.in.:

🔹 Emisje przemysłowe w świetle dyrektyw regulujących ich normy oraz w odniesieniu do polityki klimatycznej i celu zeroemisyjności
🔹 Wiarygodność, skuteczność i konsekwencja w ograniczaniu emisji jako fundament odpowiedzialnego biznesu
🔹 Od GHG Protocol po IoT i AI – ewolucja w transparentności emisji
🔹 Rozwój systemów monitorowania, rola audytów i certyfikacji
🔹 Narzędzia mierzące wpływ firm i instytucji na klimat – ich znaczenie w spełnianiu wymagań CSRD i oczekiwań interesariuszy
🔹 Systemy ETS i ETS 2 – funkcjonowanie, wpływ na gospodarkę i inwestycje, ryzyka i kontrowersje
🔹 Perspektywa zmian i ich potencjalne skutki – rola współpracy decydentów, przemysłu i konsumentów

To ważne forum wymiany doświadczeń między instytucjami publicznymi i biznesem – o tym, jak skutecznie przechodzić na nisko- i zeroemisyjne modele działania.