Asset Publisher
O projekcie
Ochrona przyrody
Projekt: Ochrona przyrody oraz ukierunkowanie ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020
Oś Priorytetowa 4 Region przyjazny środowisku
Działanie 4.5 Ochrona przyrody
Całkowita wartość projektu 4 370 035,21 PLN
Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych 3 997 889,21 PLN
Dofinansowanie 2 334 608,17 PLN co stanowi 58,40% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.
Wnioskodawcą projektu jest Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych (RDLP) w Toruniu, która pełni funkcję Beneficjenta. Projekt realizowany jest na terenie 14 nadleśnictw podległych RDLP w Toruniu, tj.: Brodnica, Bydgoszcz, Dąbrowa, Dobrzejewice, Gniewkowo, Jamy, Lutówko, Miradz, Osie, Skrwilno, Solec Kujawski, Toruń, Zamrzenica, Żołędowo. Lokalizacja poszczególnych nadleśnictw przedstawiona została na mapie nr 1.
Mapa nadleśnictw podległych Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu
Celem głównym projektu, jest poprawa ochrony obszarów cennych przyrodniczo na terenie RDLP w Toruniu, przy jednoczesnym wzmocnieniu potencjału regionalnego i lokalnego wykorzystującego zasoby przyrodnicze. Realizacja tego celu nastąpi poprzez działania ochronno- pielęgnacyjne, których efektem będzie lepszy stan środowiskowy obszarów objętych formami ochrony przyrody, co bezpośrednio wpisuje się w cel szczegółowy działania 4.5, jak też zwiększenie dostępności oraz atrakcyjności obiektów edukacji ekologicznej. Przedstawione cele, są kompleksową próbą działań, które doprowadzą do likwidacji zauważalnych obecnie problemów środowiskowych poprzez realizację zidentyfikowanych celów szczegółowych.
Wykaz form ochrony przyrody, na terenie których prowadzone będą działania związane z projektem
NADLEŚNICTWO |
FORMA OCHRONY PRZYRODY |
|||
REZERWAT |
PARK KRAJOBRAZOWY |
INNE |
NATURA 2000 |
|
Brodnica |
Bachotek, Czarny Bryńsk, Bagno Mostki |
Brodnicki PK, Górznieńsko-Lidzbarski PK |
OChK Doliny Drwęcy |
Ostoja Brodnicka, Ostoja Lidzbarska |
Bydgoszcz |
Dziki Ostrów |
|
OChK Łąki Nadnoteckie, OChK Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej |
|
Dąbrowa |
Grabowiec, Jezioro Fletnowskie, Ostnicowe parowy Gruczna |
|
|
|
Dobrzejewice |
Bór Wąkole im. prof. Klemensa Kępczyńskiego |
|
|
|
Gniewkowo |
Rejna, Uroczysko Koneck, Balczewo |
|
|
|
Jamy |
Dolina Osy |
|
OChK Doliny Osy i Gardęgi, OChK Obszar Strefy Krawędziowej Doliny Wisły |
Dolina Osy |
Lutówko |
Dęby Krajeńskie |
Krajeński PK |
|
Dolina Łobżonki |
Miradz |
Nadgoplański Park Tysiąclecia |
|
|
Jezioro Gopło |
Osie |
Jezioro Łyse, Miedzno, Brzęki im. Zygmunta Czubińskiego |
Wdecki PK |
Wschodni OchK |
Bory Tucholskie, Sandr Wdy |
Skrwilno |
Mszar Płociczno |
|
OChK Źródła Skrwy |
Mszar Płociczno |
Solec Kujawski |
|
|
|
|
Toruń |
OChK Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej |
Chełmiński PK, Nadwiślański PK |
|
Torfowisko Linie, Zbocza Płutowskie, Dolina Dolnej Wisły, Solecka Dolina Wisły |
Zamrzenica |
|
|
|
Bory Tucholskie |
Żołędowo |
|
|
|
Dolina Noteci |
Zakres projektu:
1) Działania ochronne:
• działania pielęgnacyjno-ochronne siedlisk lub gatunków,
• renaturalizacja zasobów przyrodniczych,
• zwalczanie gatunków inwazyjnych.
2) Działania inwestycyjne:
• przebudowa dojazdu turystycznego – Nadleśnictwo Brodnica
• stworzenie zimowisk dla nietoperzy i nadzór specjalistyczny – Nadleśnictwo Solec Kujawski
• adaptacja i wyposażenie obiektów przyrodniczo-leśnych – Nadleśnictwo Bydgoszcz,
• zakup i montaż urządzeń do pomiaru poziomu wody - Nadleśnictwo Osie
• konserwacja urządzeń małej retencji – Nadleśnictwo Osie
• przebudowa kładki widokowej – Nadleśnictwo Zamrzenica
• rozbudowa infrastruktury turystycznej (sanitariaty) przy Rezerwacie Cisy Staropolskie - Nadleśnictwo Zamrzenica
3) Zakup doposażenia:
• doposażenie obiektów edukacyjnych – Nadleśnictwo Zamrzenica
4) Pozostałe działania związane z ochroną przyrody:
• inwentaryzacja przyrodnicza użytków ekologicznych – Nadleśnictwo Bydgoszcz
• utworzenie arboretum i mikro szkółki – Nadleśnictwo Bydgoszcz
• wykonanie folderów informacyjne dot. terenów leśnych-– Nadleśnictwo Bydgoszcz
• działania mające na celu ukierunkowanie ruchu turystycznego, Gniewkowo, Jamy, Żołędowo.
• wykonanie badań hydrologiczno-geologicznych i geodezyjnych, ekspertyzy- RDLP w Toruniu
• modernizacje stron internetowych – Nadleśnictwo Zamrzenica
5) Działania informacyjno-promocyjne – RDLP Toruń.
Wskaźniki realizacji celów projektu:
Wskaźniki produktu:
1. Powierzchnia siedlisk wspieranych w celu uzyskania lepszego statusu ochrony [ha] – 954,44
2. Liczba wspartych form ochrony przyrody [szt.] – 57
3. Długość utworzona szlaków turystycznych [km]- 6
4. Liczba ośrodków prowadzących działalność w zakresie edukacji ekologicznej objętych wsparciem[szt.] – 3
5. Powierzchnia wybudowanej/rozbudowanej/zmodernizowanej/doposażonej infrastruktury na cele działalności z zakresu edukacji ekologicznej [m2 ] -300,12
6. Długość ścieżek edukacyjnych – [km] – 22,20
7. Długość nowoutworzonych ścieżek edukacyjnych [km] – 2,80
8. Liczba sporządzonych inwentaryzacji przyrodniczych [szt.] – 1
Wskaźniki rezultatu:
1. Liczba osób korzystających z utworzonych /odnowionych szlaków przyrodniczych i ścieżek edukacyjnych [osoby] – 13 800
2. Liczba osób korzystających z wybudowanej/przebudowanej/doposażonej infrastruktury ośrodków prowadzących działalność z zakresu edukacji ekologicznej [osoby] – 3800
3. Powierzchnia terenów objętych inwentaryzacją przyrodniczą [ha] – 20
4. Powierzchnia obszarów, na których przywrócono lub zapewniono ochronę właściwego stanu ekosystemów [ha] – 331,47
Asset Publisher
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.
Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.
Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.
- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.
Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.
Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.
Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:
- proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
- Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
- Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
- Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
- Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
- Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in. w oszczędnym gospodarowaniu energią.
- Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane i raportowane).
Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PEFC.
Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy”. Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.
Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.